Tirsdag 14. og onsdag 15. januar ble det gjennomført en tverretatlig kontroll av drosjenæringen i Kristiansund og Molde. Av 66 kontrollerte drosjer ble det registrert 28 avvik, derav 6 større avvik som ga bruksforbud på stedet.
Det ble blant annet sjekket løyvedokumenter, kjøreseddel, vognkort, ansettelsesforhold, taksameter og om de skatte- og avgiftsmessige forholdene var i orden.
Kun to mindre avvik på Justervesenets regelverk
For Justervesenets del var resultatet av denne aksjonen oppløftende, da det kun ble funnet to avvik knyttet til manglende plombering av taksameter.
– Resultatet fra denne aksjonen viser en bransje som etterlever regelverket Justervesenet er satt til å forvalte, sier fagansvarlig for drosje i Justervesenet, Håkon Skjolden.
Bildet til høyre: Justervesenet, Statens vegvesen, Romsdal fylkeskommune, NAV, Arbeidstilsynet og Skatteetaten deltok under aksjonen.
Foto: Håkon Skjolden.

Godt samarbeid og effektiv ressursbruk
Etatene som deltok på aksjonen har forskjellig tilnærming til sin kontroll- og tilsynsaktivitet, men alle jobber mot felles mål om å forhindre konkurransevridning for de seriøse aktørene, samt tilrettelegge for en rettferdig transportbransje hvor arbeidsforholdene er i orden. Kundene skal kunne føle seg trygge på at regelverkene følges.
– Vi ser at tverretatlige aksjoner er nyttig, da vi når ut til mange av aktørene på en gang, sier Håkon.
Foto: Ina Marlen Andresen.
